Blog: Het Groene Slotje

Een Noodzakelijke Hel...

Sinds 2016 is het groene slotje bij je website voor Google een (al dan niet) belangrijke ranking factor. Kortom, je moet dit gewoon gaan doen, liever vandaag dan morgen.

Het grootste probleem is dat Google je beveiligde website weer als een nieuwe website ziet. Je moet je ranking dus weer vanaf nul opnieuw opbouwen. Als je dit niet correct doet, ben je al je posities in de zoekmachine ranking kwijt! Een SEO-uitdaging dus.

Ik heb er voor gekozen het in de stille zomervakantie te doen, aangezien er dan minder zoekverkeer is. Een dipje in je Google Ranking is dan niet zo erg. Want, dit hele proces heeft een doorlooptijd van een week of 4.

Lijkt simpel, maar is het niet. Wat kan één letter verschil (van HTTP naar HTTPS) nou voor werk zijn? In dit artikel neem ik je mee door het stappenplan dat ik afgelopen weken heb doorlopen. Leerzaam, nuttig en mocht je tips of aanvullingen hebben, hoor ik dat graag!

Even een aantal overwegingen:

Ik ben in 2005 begonnen met een andere website, zowel in de .nl als in de .com vorm. In 2007 heb ik daar mijn huidige website https://www.edovansanten.nl en .com aan toegevoegd.

Er waren dus eigenlijk 8 verschillende websites:
1. eenanderewebsite.nl
2. www.eenanderewebsite.nl
3. eenanderewebsite.com
4. www.eenanderewebsite.com
5. edovansanten.nl
6. www.edovansanten.nl
7. edovansanten.com
8. www.edovansanten.com

Het lastige is dat Google de www en de non-www versies als verschillende websites ziet. In Google Analytics kan je je "preferred domain" opgeven, in mijn geval de www-versie. In het "htaccess" bestand kan je vervolgens alle non-www verkeer omleiden naar de www-versie.

Intussen had ik in de "htaccess" (de verkeersagent die alle inkomend verkeer naar de goede pagina's leidt) al een 100-tal regels staan die alle verkeer, ook van de eenanderewebsite-varianten, keurig doorleiden naar de correcte website en pagina's.

Met een SSL-certificaat maak je van je website een "secured website". Let op, ook hier weer het probleem met www en non-www, dus https://edovansanten.nl is voor Google een andere website dan https://www.edovansanten.nl .

Nadat het SSL-certificaat door mijn hostingprovider was geïnstalleerd, kon het nieuwe omleiden beginnen.

Uiteraard heb ik voorafgaand aan deze stappen, al heel veel voorbereid, zoals:

A. Een goede backup van de oude website.

B. Dagelijks de logbestanden van de server bekijken of er nog foutieve omleidingen bestonden. Het lezen van serverlogs is een lastige job, dus ik heb in Excel een macro gebouwd die een en ander leesbaar maakt en in groen, oranje en rood de goede en foute entries aangeeft. Hierdoor kan ik op dagelijkse basis heel snel de fouten ontdekken.

C. Alle webpagina's doorlopen en gecheckt op interne "http" linkjes en deze vervangen door "https" links.

D. Het "robots.txt" bestand aangepast.

E. Het "info.txt" bestand aangepast.

F. De 403 en 404-error pagina's aangepast.

G. De "sitemap.xml" bestand aangepast.

H. De "css-bestanden" aangepast waardoor de stijling van de pagina's intact bleef.

I. Het "htaccess" bestand aangepast.

J. In Google Analytics een nieuwe property met de https-versie aangemaakt.

K. In Google Webmaster Tools een nieuwe property met de https-versie aangemaakt.

L. De nieuwe sitemap bij Google Webmaster Tools aangemeld.

M. Alle nieuwe pagina's bij Google Webmaster Tools opnieuwe aangemeld "Fetch as Google".

N. Alle Google stappen uiteraard ook bij Bing Webmaster Tools uitgevoerd.

O. Voorafgaand goed in kaart gebracht op welke andere websites er verwijzingen naar mijn website(s) waren. Daar waar mogelijk, deze aangepast naar de https-variant. Want, externe links zijn voor Google ook een belangrijke ranking factor.

P. Al mijn eigen externe pagina's ge-update. Denk aan Linked-in, Facebook, Twitter, YouTube, Google-Plus, Aboutme, forums, ...

Q. Denk ook aan je e-mail signature, wel zo handig als deze naar de HTTPS-variant verwijst.

R. Nogmaals alle pagina's gecheckt of deze "mobile-friendly" zijn. Je kunt dit voor je eigen website testen op https://search.google.com/test/mobile-friendly .

S. Nogmaals alle pagina's gecheckt of deze snel genoeg laden, de "page speed test". Je kunt dit voor je eigen website testen op https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ .

T. En weer een goede backup van de nieuwe website. Better safe than sorry.

Kortom, best een hele puzzel en tegelijkertijd bloedlink, want je "page ranking" bepaalt hoeveel zoekverkeer er bij jou terecht komt. En dat betekent nieuwe klanten...

Doe me een plezier en neem even een kijkje op https://www.edovansanten.nl en bekijk wat verschillende pagina's. Hoe meer bezoek, hoe beter ik in de log bestanden kan zien of alles goed gaat.

Overigens, ik hou van schone code. Mijn html-code is brandschoon en goed leesbaar. Voor de techneuten onder ons, rechtermuisknop en "paginabron weergeven". Dan kan je zien hoe mooi schoon.

Heb je nog tips of aanvullingen, hoor ik dat graag. Ik wens je succes bij de overgang naar het Groene Slotje!

Publicatiedatum 24/07/2017

Edo van Santen, Pitch Coach

Meer blogs...
Edo van Santen, Pitch Coach

Edo van Santen gaat voor Goud, Garandeert Maximale Impact

Edo van Santen: De Elevator Pitch en Presentatie Coach-Trainer-Spreker

Impact sinds 2005:
1.000+  Opdrachtgevers...
50.000+  Deelnemers...

E-mail: edo@edovansanten.nl

Telefoon Kantoor: 085-246-0154

Telefoon Mobiel: 06-109-609-09

(indien Mobiel niet bereikbaar,
bel svp mijn Kantoor)

Bel Edo van Santen 06-10960909

Privacy Verklaring

Edo van Santen op LinkedIn
Edo van Santen op YouTube 900.000+ views
Edo van Santen op Twitter